Karocą po zdrowie

Nie oceniaj książki po okładce. To powiedzenie sprawdza się w wielu dziedzinach życia, ale w żywieniu nabiera szczególnej wartości, bo kiedyś ktoś mądry powiedział – jesteś tym, co jesz.

Chleb, pomimo wciąż spadającego spożycia pozostaje podstawowym, codziennym składnikiem naszej diety, dlaczego więc większość z nas nie przykłada wagi do tego, jakie pieczywo wybiera dla siebie i swojej rodziny? Ktoś powiedziałby, że to cena nami kieruje, ale czy tylko? Nie. O wyborze pieczywa decyduje wiele czynników, a z pewnością jednym z najważniejszych jest wygląd. Z natury jesteśmy wzrokowcami, a więc kupujemy oczami. Podchodząc do półki wypełnionej pięknie wyglądającym pieczywem nie myślimy, co jest w środku. Jak więc wybrać zdrowy chleb z półki pełnej wspaniale wyglądających i pachnących wypieków? Warto dowiedzieć się, co zawiera dany bochenek i jak poszczególne składniki wpływają na nasze zdrowie. Poniżej przybliżamy składniki odżywcze zawarte w pysznym i zarazem bogatym chlebie KaroCa.

 

Dynia – małe pestki, duża moc

 

Właściwości dyni znane i cenione są od stuleci, ale w pieczywie pestki dyni pojawiły się stosunkowo niedawno. Zawartość tych drogocennych nasion na poziomie 10-11% sprawia, że już jedna, dwie kromki dziennie wzbogacają naszą dietę o liczne witaminy i dużą dawkę cynku. Pozytywnego wpływu witamin na nasze zdrowie nikomu nie trzeba tłumaczyć, ale co daje nam wysoka zawartość cynku w spożywanych produktach? Przede wszystkim to, na czym często najbardziej nam zależy – młody, zdrowy wygląd. Cynk zawarty w pestkach dyni pozytywnie wpływa na stan zdrowia naszej cery, wspomaga leczenie trądziku i stanów zapalnych, a także wzmacnia włosy i paznokcie zapobiegając ich wypadaniu i łamliwości. Pestki dyni polecane są również mężczyznom, ponieważ zawarte w nasionach fitosterole korzystnie wpływają na prostatę, co pozwala zachować zdrowie, a także wspomagać leczenie. Tymczasem kukurbitacyna zawarta w pestkach dyni, to substancja wykazująca silne działanie toksyczne, ale wyłącznie wobec drobnoustrojów i robaków, jednocześnie będąc nieszkodliwą dla organizmu ludzkiego, co jest szczególnie ważne w walce z pasożytami układu pokarmowego, takimi jak tasiemce, owsiki czy glisty. Pestki dyni często znajdują się w składzie musli, jednak nie każdy musi co dzień jeść płatki, ale chleb to zupełnie inna sprawa.

 

Wapń dla dzieci, dorosłych i seniorów

 

Wapń wchodzi w skład kości oraz niektórych rodzajów ścian komórkowych, jest więc niezbędnym minerałem dodatkowo odgrywającym zasadniczą rolę w przekazywaniu informacji za pomocą nerwów. Wapń pozytywnie wpływa na wszelkiego rodzaju bóle, szczególnie u dzieci bóle wzrostowe, a także u osób starszych na osteoporozę. Doskonale znają go też alergicy i osoby borykające się z problemem wysokiego ciśnienia, migrenami oraz bezsennością. Regularne spożywanie produktów bogatych w wapń pozytywnie wpływa też na kondycję układu krwionośnego i zapobiega zaburzeniom rytmu serca. Zawartość wapnia w chlebie to nowość na polskim rynku piekarniczym, a co ważne już 2 kromki chleba np. Karoca, dostarczają 20% RDA (średniego zapotrzebowania na wapń). Należy jednak pamiętać, że do prawidłowego wchłaniania wapnia niezbędna jest witamina D. Organizm produkuje ją m.in. pod wpływem słońca. Dlatego wszystkich zapraszamy na słoneczny spacer po bajecznym śniadaniu.

 

Marchewka – pomarańczowe bogactwo

 

Marchew to najbogatsza w beta-karoten roślina, któremu to składnikowi zawdzięcza swój intensywny, pomarańczowy kolor. Co ważne obróbka cieplna nie niszczy wartości odżywczych beta-karotenu, a nawet daje większe możliwości przyswajania go przez organizm. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy zawarta jest w chlebie, poddawanemu bardzo wysokim temperaturom.
Marchew należy do produktów niskokalorycznych, a poza wspomnianym karotenem jest bogata w błonnik pokarmowy i składniki mineralne, a także może się poszczycić wysoką zawartością potasu, fosforu i magnezu. Beta-karoten i inne karotenoidy po przekształceniu w aktywną postać witaminy A (czyli w retinol) biorą udział w powstawaniu rodopsyny – purpury wzrokowej. Barwnik ten zawarty w siatkówce oka umożliwia widzenie o zmierzchu. Osoby, które jadają marchew regularnie są  mniej zagrożone chorobami serca, w tym zawałem, a także ryzykiem wystąpienia nowotworów piersi, pęcherza moczowego, szyjki macicy, prostaty, jelita grubego, krtani, przełyku oraz płuc. Ale jak mają ją jeść dzieci czy osoby „uczulone” na sam widok warzyw? Najlepiej przemycone w innych, złożonych pokarmach lub po prostu w chlebie, np. KaroCa.

 

Smacznego!